Thursday, November 14, 2019

rahasia kasih

sejak dulu lagi
aku lihat senyum
gerak bibir mu
dan kilauan cahaya wajah
kilas pandangan mata
lenggok gaya
aku kira rentak hati mu
masih terasing dan jauh
namun aku
belum pernah kecewa
dan putus asa
memerhati dan mengenali
kilasan ikan di air
imbasan aura kasih
lewat kata dan cerita
yang masih samar
dan tersembunyi
seringkali aku merasai
seakan tidak punyai makna
pencarian akan rahasia
yang tersimpan di dasar jiwa
hingga memaksa aku
menjauh dan menyendiri..
entah mengapa kini
lidah dan hatiku seolah bersatu
menyatakan firasat
rahasia yang tersirat
rupanya engkau sejak dulu
menyimpan rindu
yang kini memerangkap hati ku
apakah kasih yang ku rasakan
yang telah aku ungkapkan
bisa aku kotakan
dalam syorga puspawarna
khusus buat kita
sungguh aku masih mencari
suatu kepastian
yang masih diliputi salju
di kemuncak rindu
yang entah bila akan berakhir
mungkinkah mentari
mencairkan salji
dipermukaan tasik kasih
hingga akhirnya
aku yang tenggelam
bersama rahasia jiwa
yang tak terungkai oleh masa..

3 comments:

  1. rahsia jiwa yang perlu difahami dan dipelajari
    sehingga sekarang masih belum menjiwai yang dikatakan bahasa jiwa...

    diri ini masih terasa terasing lagi...
    diri ini masih terasa jauh lagi...

    manusia melihat luaran sahaja diri ini
    bukan dalaman dalam diri ini...

    di mana harus aku tuju?
    adakah di sini?
    adakah di sana?
    atau adakah nun jauh di sana...
    baru akan ku temui?

    biarkan aku sendirian...
    biarkan aku sendirian...
    biarkan aku sendirian...
    yang akan pergi mencarinya...

    ReplyDelete