Wednesday, March 4, 2009

sendiri ku meniti di jalan ini

kemana arah ku..?
jalan manakah kan aku lalui..?
jika aku lihat apa yang ada di hujung jalan..
nescaya aku berpandu di pangkalnya..
nescaya tegap langkah ku menerjah tiap onak dan duri, gunung dan lurah..

aku tidak melihat kecuali secebis keindahan yang bakal fana..
umpama keindahan mentari petang yg bakal disulami gelap malam..

andai aku tahu jalan ku masih jauh dan berliku..
nescaya ku bawa lampu dan tongkat kayu..
andai ku tahu jalan ku penuh onak dan duri..
nescaya ku pakai terompah besi..

telah sampai kepada ku suatu berita..
di hujung jalan yang sana ada syurga..
di hujung jalan yang sini ada api..

telah dibekalkan kepada ku dua cahaya, mata dan hati..
telah dibawa kepada ku dua tali, satu di kanan satu di kiri..
Quraan dan Sunnah Nabi..

dan jalan ku masih amat jauh dan sepi..
tiada teman setia dan kekasih..
nafas ku tinggal sisa-sisa..
tangan ku gementar dan kaki ku ketar..
betapa dunia sebenarnya telah mengheret ku jauh dari persimpangan ini..

malam kelam angin ribut kencang dan nafas ku hela satu-satu entah sampai ke pagi..
sampai bilakah harus ku menanti kaki ku melangkah..
perjalanan ini harus melihat jasad ku terbujur di pinggiran berdebu..
namun tidak rela aku mati di sini..

Oh Tuhan..
hantar lah kepada ku seorang teman..
untuk mendengar kisah ku dan merawat luka ku..
kalau di jalan ini aku harus mati..
biarlah teman ku menguburkan jasad ku dan menyampaikan wasiat ku..

saudara-saudara ku..
hakikat hidup ini kita hanya seorang diri..
dan mati mempastikan kita tinggal sunyi..
sedang mereka pergi membawa sekadar kenangan..
kita dibangkitkan juga sendiri ibu ayah anak isteri nafsi-nafsi..

janganlah dunia membelenggu kaki dan leher mu terjauh dari jalan ini..
mereka itu sekadar bunyi kicauan burung di waktu petang..
nanti bila gelap malam menerjah tinggal lah diri mu yang hampa..
bahkan jasad mu akan jatuh dan reput tidak bersisa..

Oh Tuhan..
suluhi lah jiwa ku agar ku bisa sabar meniti di jalan yang penuh onak dan duri..
hiasi lah pandangan ku dengan keindahan syurga seakan dalam jangkauan tangan..
sesungguhnya selama ini aku telah tertipu dengan janji palsu..
kini kelemahan dan kedaifan ku, aku hadapkan kepada MU..
hanya Dikau yang sebenarnya tidak pernah meninggalkan dan melupakan..

WAL-AAKHIROTU-KHAIRUU-WA-ABQAA..

No comments:

Post a Comment