Friday, March 13, 2009

kunci kebebasan

teman ku..

kebebasan itu..
apabila aku mampu terbang tanpa sayap..
apabila aku mampu berlari tanpa kaki.
apabila aku mampu berkata tanpa suara..
apabila aku mampu melihat tanpa mata..

teman ku..

tidak kah dikau rasai..
selama ini kita ada belenggu di kaki..
sebenarnya kita telah terpenjara..
andai hari ini bisa ku hancurkan belenggu dan tembok besi..
nescaya dikau tidak lagi melihat aku di sini..
merengkuk di celah jeriji..

teman ku..

bawa kan pada ku gergaji..
atau meriam besi..
sekian lama aku bermimpi..
aku putus kan belenggu ini..
aku runtuhkan tembok penjara ini..
namun itu mimpi cuma..
aku masih begini sejak sekian lama..

teman ku..

hari ini baru aku sadar..
selama ini kita tidak menggunakan akal..
turut rasa marah dan mulut celupar..
saban hari caci maki wadar..
sebenarnya wadar itu teman kita..
mari kita ajak bercerita..
tentang kemanusiaan dan cinta..
andai suatu masa..
berbekas kasih di hatinya..

teman ku..

tahukah diri mu..
sebenarnya di tangan wadar itu..
ada kunci belenggu dan jeriji..
andai berbekas kasih di hatinya..
tentu kita bisa bebas akhirnya..

1 comment: