Monday, November 23, 2009

aku cuma sebutir debu

bila ku pandang ke hadapan
ku lihat hanya batu2 kuburan
harapan hanya pada Dia
beberapa saat yang tinggal
bersama sedikit hasrat dan kudrat
di sini aku berdiri
menjunjung perintah Ilahi
tiada daya dan upaya
harapan hanya pada Dia
bila ku pandang ke hadapan
ku lihat hanya padang yang gersang
dan manusia yang telanjang
harapan hanya pada Dia
moga hidup yang sebentar
membekal sinar di hari yang sukar
hari ini, dunia masih berbaki
dan aku, masih berdiri di atas kaki
bumi yang ku injak
langit yang ku junjung
menjadi saksi, kini, di sini, di saat ini..
aku bukan gunung yang gagah
aku juga bukan langit yang megah
tapi cuma sebutir debu
yang ingin diterbangkan ke awan
lalu meresap ke langit
menjadi bulan dan bintang
yang menghiasi malam
dan musafir yang mencari jalan pulang
aku ingin menjadi awan hitam
yang terurai menjadi hujan
membasahi padang dan hutan
dan reriang di celah rerumputan
aku ingin menjadi sekedar debuan tanah
yang terhumban ke laut menjadi pulau
atau karam menjadi karang
biar dengan sedikit hasrat dan kudrat
dalam saat2 hidup yang sebentar
melakar sinar untuk bekalan di hari yang sukar..

3 comments:

  1. assalammualaikum wbth,

    salam ziarah...

    semoga kita mencukupkan bekalan kita untuk menghadapi hari tersebut...

    memperjuangkan jihad...

    memperbanyakkan amalan...

    segala-galanya kerana Allah...

    untuk mendapatkan kerahmatan Allah bagi syurga yang hakiki...

    subhanallah!

    ReplyDelete
  2. w'salam ww

    jazakillah ya ukhti..berbekallah dan sebaik2 bekal ialah taqwa, dan taqwa setiap langkah ia dijunjung setiap gerak ia ditatang, sesungguhnya di setiap denyut nadi di setiap degup jantung Allah tidak pernah leka dari memerhatikan apakah ada taqwa di hatimu..

    ReplyDelete
  3. semoga taqwa sentiasa ada bersama-sama dengan kita

    hanya semata-mata ingin memperoleh kerahmatan Allah...

    ReplyDelete