Tuesday, November 17, 2009

kini aku terbang ke awan

kelmarin aku telah datang ke lembah ini
bersama awan hitam yang sarat
ku lihat wajah anak-anak dunia
ceria meraikan titis-titis hujan
sebentar kemudian aku berada di mana-mana
anak-anak dunia dalam keakraban kasih
menyangka aku terus tinggal di lembah ini
dalam alpa, terlepas aku dari ingatan
sedikit demi sedikit aku terbebas
dan, hari ini aku telah terbang kembali ke awan
angin membawa aku pergi entah kemana
lembah belantara, puncak gunung membiru
entah bagaimana riak wajah anak-anak dunia
apakah mereka rindukan aku?
hari ini mentari durjana menguraikan jasadku
hingga aku tidak lagi dikenal bagai titis-titis hujan
sarat dalam awan hitam yang membawa harapan
dan ceria wajah anak-anak dunia
aku kini terus terbang ke langit biru
tidak lagi menjejak lembah dan awan
mungkin sesekali dalam igauan
anak-anak dunia merasa terkenang
aku yang suatu masa dahulu
pernah mendatangi lembah ini
dengan seribu harapan dan kasih sayang
biarlah kenangan manis itu terukir
di celah rekahan batu dan perdu pohon kayu
siapa tahu suatu masa nanti aku kembali
bersama hembusan bayu dan cebisan salji.

2 comments:

  1. Salam ziarah dari saya yang melewati...
    Wah,mantap Tuan Haji,
    hebat berpuisi,
    sangat puitis mengisi,
    luahan dari jiwa suci,
    menempuh laluan para sufi,
    teruskan berbakti,
    jangan berhenti,
    hingga hayat ke akhir nanti...

    ReplyDelete
  2. assalammualaikum,

    perjuangan belum selesai...

    ReplyDelete