Wednesday, June 17, 2009

mencari perjalanan pulang

semakin jauh
perjalanan ini ku tempuhi
semakin ku lihat fasad
di mana-mana...
andai sejak dari mula
aku telah berjalan
tentu tempat ini
masih hijau dan subur..
apakah aku masih punya
masa dan kudrat
untuk islah dan taubat..?
sesungguhnya
titik permulaan
masih jauh
dan aku berjalan
membelakangi masa..

apakah bisa
aku ketemu saat itu
bila Rab ku bertanya
Alastubirabbikum..?
dan aku menjawab
Balaa syahidna..

Yaa Rab..
berilah aku kesempatan
untuk memulai kembali
perjalanan pulang
hingga tiba saat kini
pada 45 tahun lalu..

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Alasturabbikum..?
    Balaa syahidna..
    Ya Allah, dapatkah aku menjawab persoalan itu?
    Diri ini terlalu hina dan jauh dariMu. Bimbinglah berilah petunjuk dan hidayahMu dalam setiap keputusan dan tindakanku.

    ReplyDelete
  3. sesungguhnya kita TELAH jawab soalan itu di alam arwah..
    dan kita sedang DIUJI di alam dunia untuk melihat apakah kita berkata benar atau dusta..
    dan sejak dulu, mungkin lebih banyak dusta dari benar..apakah kita punya kesempatan untuk memadam jejak langkah lalu yg penuh pendustaan...?

    ReplyDelete